HUSORDEN

HUSORDEN

Husordenen skal overholdes af ejerlejlighedsejeren. I det følgende kaldet ’beboeren’. Denne har samtidig ansvaret for, at dennes husstand, lejer og de personer, der er på besøg, overholder husordenen.


Hovedprincipperne i foreningens husorden er, at den beboer, der er omfattet af husordenen, udviser sund fornuft, hensyn over for andre og foreningens ejendom. Det betyder bl.a., at nedenstående skal overholdes.


Erhvervslejere er ikke omfattet af denne husorden, men alene foreningens vedtægter, tinglyste deklarationer samt normal Dansk lovgivning.


Se Husorden som pdf:


Affald

Al dagrenovation skal pakkes ned i lukkede affaldsposer, inden det smides i affaldscontainer. Låget til affaldscontainer skal altid holdes lukket.


Øvrigt affald skal sorteres og placeres i de affaldscontainere/-rum, som er beregnet til det.


Stor skrald skal afleveres ved renovations-/ genbrugsplads.


Foreningens, renovationsfirmaets og Kolding Kommunes anvisninger skal følges.


Det er ikke tilladt at henstille eller henkaste affald på foreningens fællesareal ud over på de områder, der er indrettet til det.


Fjerner beboeren ikke affald, herunder byggeaffald, der er blevet anbragt i strid med husordenen, vil affaldet blive bortkørt på beboerens regning.


Altaner

Altaner og disses afløb skal holdes rene.

Afløb i depotrum må ikke dækkes til, der skal være fri passage omkring den.

Anbefaling, tjek afløbet for skidt 1 gang om måneden.


Altankasser er tilladt.

Genstande på altanen skal sikres mod nedstyrtning.

Der må ikke fastmonteres lamper eller andre genstande på facaden eller altanen.


Altanerne må ikke anvendes til opmagasinering af fx affald, flyttekasser eller hårde hvidevarer.

Afskærmning eller afdækning af altanerne er forbudt.


Døren til depotrummet på altanen står ejeren selv for, det gælder sig ved udskiftning,

reparation og maling heraf.

Døren skal males i Farvekoden NCS s 1502 b.


Cykler, knallerter og barnevogne

Cykler, knallerter og barnevogne skal parkeres i de stativer og rum, som foreningen har indrettet til formålet.


Foreningens bestyrelse er berettiget til at fjerne cykler, knallerter og barnevogne, der henstår ubenyttet. Inden da skal bestyrelsen oplyse ejerlejlighedsejeren herom og give en passende varsel.


Fællesarealer

Fælles arealer (adgangsveje, terrasse, rampe og trapper) skal efterlades ryddelige og cigaretskodder smides i skraldespand.


Ejendommens adgangsveje, trapper, repos og øvrige fællesarealer må ikke anvendes til opmagasinering/henstilling, herunder af reoler, flasker, cykler, knallerter, barnevogne, klapvogne, legetøj, sko, støvler, affaldsposer, reklamer, aviser mv.


Husdyr

Det er tilladt at have en hund eller en kat i lejligheden under forudsætning af, at den ikke er til gene for andre. Alle husdyr skal holdes i snor på fælles arealer og efterladenskaber fjernes straks.


Det er tilladt at holde akvariefisk, stuefugle og dyr i bur som fx kanin og hamster, når det sker i begrænset omfang.


Bestyrelsen kan forlange husdyret fjernet, hvis det er til gene for andre.


Parkering

Der henvises til offentlig parkerings plads.


Skadedyr

Hvis en beboer opdager skadedyr, som fx mus, rotter og kakerlakker, på foreningens område, skal beboeren straks meddele dette til bestyrelsen.


Det er ikke tilladt at fodre fugle, katte og andre smådyr på foreningens område.


Er en beboer årsag til, at der er skadedyr på foreningens område, kan bestyrelsen lade skadedyrsbekæmpelsen ske på beboerens regning.


Skader på ejendommen

En beboer må ikke uden bestyrelsens godkendelse rekvirere håndværkere på foreningens regning. Sker det, kan bestyrelsen afvise at betale regningen medmindre, der er tale om akutte situationer, hvor det ikke er muligt at få fat i bestyrelsen.


Der henvises i øvrigt til foreningens vedtægter om vedligeholdelse og forandringer i boligen.


Støj, røg og brandfare

En beboer har pligt til at begrænse lugt- og støjgener i ejendommen mest mulig.


Brug af tv, radio, musikanlæg, musikinstrumenter, maskiner mv. skal ske under hensyntagen til naboerne. Om nødvendigt skal vinduerne holdes lukket.


Støjende adfærd, høj musik mv. må ikke finde sted mellem kl. 22.00 og kl. 07.00.

Dette kan i rimelig omfang fraviges ved fester, som afholdes en fredag eller en lørdag, dog må støjende adfærd, høj musik mv. da ikke finde sted mellem kl. 02.00 og kl. 07.00 og eventuelle henvendelser om ophør skal respekteres.

 

Vaskemaskiner og tørretumblere må ikke bruges mellem kl. 22.00 og kl. 07.00.


Boremaskiner, slibemaskiner og andet støjende værktøj må ikke bruges mellem kl. 20.00 og kl. 08.00. på hverdage og i weekend mellem kl. 18.00 og kl. 08.00.


Professionel musikudøvelse må kun finde sted med accept fra berørte naboer og efter bestyrelsens godkendelse.


Støjklager skal respekteres første gang.


Det er tilladt at grille på altaner og i haver med gas- og elgrill under hensyntagen til naboer. Kulgrill kan benyttes på fælles terrasse.


Brug af gasvarmere og åben ild, fx bål og fakler er ikke tilladt.


Den lokale brandvedtægt skal altid være overholdt.


Fyrværkeri må ikke antændes på foreningens område.


Klager

Den beboer, der vil klage over en anden beboer, bør først tale med vedkommende om, hvad der opleves, og hvordan det generer.


Det er bestyrelsen, der behandler klager over beboere, der ikke overholder husordenen.


Bestyrelsen vil ved behandling af klager rette henvendelse til enten den, der ejer boligen, eller foreningens lejer, da disse samtidig har ansvaret for deres husstand, lejere og de personer, der er på besøg.


Fraflytning

Ved fraflytning skal der gives besked til administrationen(DEAS) om ny ejer og sælgerens nye adresse. Fraflytter skal selv rekvirere særskilt aflæsning samt dække evt. udgifter hertil. 


Udlejning

Det er ejerens ansvar og pligt at meddele administrationen (DEAS) omkring ejers bopælsadresse.


Central udsugning

Der forefindes centraludsugning i alle lejligheder, hvorved der ikke må tilkobles emhætte med motor. Der SKAL benyttes emhætte som er egnet til formålet.


Der må ligeledes ikke tilkobles tørretumbler til centraludsugningen.


Grundet fælles udsugningsanlæg, må der ikke ryges under emhætte. Røgen (lugten) generer andre tilkoblede lejligheder.


Navneskilt

Navneskilt til postkassen bestilles ved bestyrelsen, som står for fremstilling og opsætning.

Navneskilt til hoveddør står ejeren selv for, det må ikke være større end at det kan placeres på

tværbjælken lige under ruden/glasset, og skal være i en neutral farve.


Nøgler

Anskaffelse af nye nøgler til kælder og gitterport rekvireres ved bestyrelsen mod en betaling

på 100 kr.


OBS: Ejerforeningen kan ikke være behjælpelig med ekstra nøgler til hoveddør og postkasse.


Husorden, som vedtaget på generalforsamling af 15.maj 2018.